OM THR

København – oktober 2007

Traditional Hotrods er tænkt som mødestedet for ejere, byggere og førere af hot rods, motorcykler,  standard- og tidlige kustom biler samt historiske racere, eller ”cigar”/special racere, som vi bedre kender dem.

Lad os starte med en lektion i historietimen….

Ordene ”hot rod” menes at være blevet brugt om hjemmebyggede racere, første gang omkring 1945.
Op gennem 20’erne,30’erne og starten af 40’erne havde unge mænd fra det sydlige Californien købt, ombygget og tunet på brugte biler, mest af mærket Ford.

I 1932 var Ford kommet på markedet med den første masseproducerede V8 motor og den var fra starten et hit blandt fart-interesserede unge.

De brugte biler var billige og det skulle de også være…. amatør ”racerne” havde ikke mange penge, så den eneste måde de kunne tune deres biler var at strippe så meget vægt af dem som muligt.
Derfor blev skærme, trinbrædder, kalecher og lygter pillet af, især til weekendens ture til de udtørrede søer rundt omkring i Californien.

Til at starte med blev disse pionerer betragtet som ”outlaws”, unge, vilde og nærmest kriminelle!
Senere udviklede de tidlige hot rodders tidstagningsudstyr, sammensatte reglementer og dannede klubber, for at legalisere og kontrollere den stadigt voksende kultur.

Hotrods blev hurtigt en del af bybilledet og det spredte sig, selvsagt, gennem hele USA.
Mere ”gadevenlige” biler, både med og uden skærme, blev bygget og kørt på gader og stræder, endda som eneste transportmidler.

I Europa kendte man ikke til hotrods, men de eksisterede i høj grad under andre former.
I Danmark konkurrerede man på tilfrosne søer, såkaldte ”isbaner” og lokale jordbaner.
Der blev kørt i ombyggede Ford vogne og hjemmebyggede racere af blandet herkomst og de gik til den!

Fra 1919-1924 kørtes løb på stranden på Fanø, med kendte udenlandske deltagere.

Navne som Nelleman, Morian Hansen, Paul Cadovius og Carl Ameling konkurrerede i 30’erne og 40’erne i deres biler, rundt omkring i landet, biler der vel at mærke var indregistreret og fungerede på vejene også.

Mange andre danskere kørte selvfølgelig også, men det er en mindre veldokumenteret historie, jeg håber at kunne uddybe her på siden fremover.

Tilbage til nutiden……

”Hotrods i Danmark?”, vil nogle sikkert spørge.

Ja hvorfor ikke, siger jeg!

Motortuning og ombygning af biler er ligeså gamle begreber i Danmark som biler og bilismen selv.

Der eksisterer en ofte fejlopfattet holdning, om at kun strikt originale biler og motorcykler er værd at bevare og dokumentere.
Gamle hotrods og racerbiler har, dokumenteret og realiseret, mindst samme værdi som selvsamme biler i original stand.

Dette både i en kulturel og økonomisk forstand.

Vi ”roddere” oplever da også gang på gang, at blive mødt med smil og interesse og arrangementer som ”Fanø løbet” og ”Copenhagen historic grand prix” trækker store publikummer.

Jeg håber med denne side og med vores fælles forum at kunne bygge ”bro” mellem entusiaster, øge vores aktiviteter og samle dokumentation og viden til fælles fornøjelse.

Velkommen på Traditional Hotrods!

Thomas Bredahl

thomas@traditional-hotrods.dk