Hjælp til sænkning af min Ford A

Hjem Fora Hot Rods Hjælp til sænkning af min Ford A

Dette emne indeholder 6 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Lörs von loco Lörs von loco 7 måneder, 1 uge siden.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Danielsen
    Danielsen
    Deltager

Hey Gutter.
    hvad er jeres erfaringer med sænkning af en standart 29`er Ford A på bedste og billigste måde ?
    Mit ønske er at få bilen ned på nogle 15″ stålfælge og sænke bilen ca. 3-4″ så bilen kommer ned i en noget mere rodded højde. hvad ville anbefale af forbro samt fjeder opsætning evt. spindler ?
    Og er der evt. nogen der har noget liggende/ eller kender en der har noget liggende der kunne bruges til denne ønskede sænkning?

mvh. Søren

Thomas
    Thomas
    Keymaster

Søren, det kan gøres på flere måder:

Den billigste:
    Adskil dine fjedre for og bag, vend hovedbladet så laskebolten sænker bilen en tomme.
    Du kan så tage af højden på fjederbladene, så de bliver mere flade.
    Denne metode tager en del af komforten.

Den bedste:
    Køb en droppet forbro. Derved bevares den fulde affjedring og du opnår med det samme de 3-4″
    Bagtøjet skal stadig sænkes som i det billige forslag, men det har ikke nær så stor negativ indvirkning på komforten som ved forbroen.
    Den kan evt. købes her:
    http://jocar.se/index.php/cPath/18_45

Thomas
    Thomas
    Keymaster

Søgte lidt i vores forum arkiv og fandt denne beskrivelse, af NielsK

“Der er en tråd her på siden om at “vende” fjedreøjer. Ligeledes er der flere tråde på H.A.M.B. om det samme.
    Kort fortalt: 2 klodser på gulvet, fjederen ovenpå, stor hammer Cool
    Eller bedre, en presse, og trykke fjederen i små nøk, til den har den rigtige bue.
    Ikke for langt mellem anslagene på pressen, og så flytte fjederlaget et par tommer for hvert “nøk”
    Skil dem begge ad, og tegn en bue op efter den gode, tryk så den anden op til lagene matcher.
    Det knækkede lag, får du lavet på en fjederfabrik, hvis du ikke kan finde et brugt.
    Eller smid det tilsvarende ud af den anden fjeder, du bør nemlig overveje, om ikke der skal et par lag ud. Så buer du bare de resterende lidt mere, for at holde højden.
    Du skal jo nok ikke udnytte lasteevnen, men vil sikkert have en bedre komfort end der er i “truckaffjederingen”
    Når du samler, så læg teflon imellem lagene, eller gør som os fattigrøve, smid en håndfuld fedt imellem.”

Danielsen
    Danielsen
    Deltager

Hej Thomas.
    Tak for det hurtige indput :good:
    jeg har tidligere set nogle tråde samt videoer fra USA med denne fremgangsmåde, hvor de laver reverse eyes
    på fejderne. Og bla. bruger en Ford T bagfjeder dog ser det ud til at bagfjederen er noget skrøbelig og kan knække under operationen ? ( er der evt. nogen der har har prøvet at lave en som kan be/ eller afkræfte dette eller kender en som har lavet dette?)
    Hvad angår foraksel har jeg også en droppet en i tankerne men er lidt i ti vel om det dur med de standarte mekaniske bremser ? Da alt har set med droppet aksel altid har været med hydrauliske bremser ?

Thomas
    Thomas
    Keymaster

Velbekomme da :)
    Du behøver ikke en T-fjeder på din. Brug bare de originale fjedre, de fungerer helt fint.
    Du skal ikke bekymre dig om at de skulle være skrøbelige, for de har trods alt klaret sig siden 30’erne, på elendige veje.

Den droppede aksel fungerer fint på en A, fordi bremsestængerne sidder på siden af rammen og derved går fri når akslerne bevæger sig op og ned.
    Det er ikke tilfældet på årg. 32 og senere.

Thomas
    Thomas
    Keymaster

Her er tråden fra HAMB, om at vende øjerne på dine fjedre
    https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/chassis-reversing-spring-eyes.90824/

Lörs von loco
    Lörs von loco
    Deltager

Held og lykke med sænkningen, meget spændende og fedt du begiver dig ud i det. Der er sagt hvad der er at sige om sænkning af Ford A når vi taler om Normalvis sænkning. Derudover er der jo de mere extreme former MEN det er vist ikke der din interesse er. Vil dog lige indskyde at sænkning af Ford A bag er nemt nemt nemt, som sagt vend øjerne på hovedlaget og måske længere lasker men der er ikke meget af gi af. Selv tog jeg nogle lag ud af min Roadster også da jeg sænkede den men måtte komme et par lag tilbage da den blev for blød og bankede bagtøjet op i rammen konstant. Efter at have genmonteret et par lag virkede det fint, men ved tung oppakning havede den en tendens til at banke lidt i igen. Det er prisen for at køre COOL.
    Hvis en A Ford skal sænkes ordentligt bag skal der laves et Kick-Up i rammen…..Meeeennn så bevæger vi os ud i noget med nogle regler og sånt pyttenaseri ;-)
    Pøj Pøj me´et :-)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.