Min 1941 Harley UL "Slingle"

Hjem Fora Motorcykler Min 1941 Harley UL "Slingle"

Dette emne indeholder 2 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af Thomas Thomas 8 måneder, 1 uge siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Thomas
    Thomas
    Keymaster

Hermed en beretning fra det virkelige liv 😉

Mens jeg fornøjede mig med min Harley WLC og havde nogle rigtig fine sæsoner bag mig, så kunne jeg godt mærke at den ligesom manglede lidt fart når vi skulle på langtur.
    Ikke at den ikke kunne…… jeg har haft den oppe på 120 km/t, men den gik nærmest i selvsving på vibrations siden 😀

En 1200cc sideventils Harley var bestemt udenfor min økonomiske rækkevidde, så den drøm var ret meget i glemmebogen. Jeg sagde dog til alle jeg kendte at jeg var lidt på “jagt” efter sådan en.
    Pludselig en dag fik jeg en opringning vedr. en gammelkendt 1200.
    Det var Morten Balling som skulle sælge sin gode gamle trofaste HD. Morten har aldrig været bange for at bruge sine motorcykler og denne var ingen undtagelse.
    Sammen har de været over alperne, en tur til Gibraltar og gud ved hvor mange andre steder……. så en rejsevant motorcykel, det var det!
    Vi blev enige om en pris jeg ikke kunne sige nej til og på den måde blev jeg den nye ejer af en, nærmest, legendarisk motorcykel.

Morten havde, på en tur til Sverige, overset vigtigheden af afstemt hastighed i et sving ( det passer ikke helt! Svinget på en grusvej overraskede de fleste, men Morten kørte galt og fik skadet “Slingle”)
    Med en bulet og nu afkappet forskærm og nogle andre skader fra styrtet, så fik jeg en lille opgave med at få sat skik på den gamle UL.

Jeg fik da afhentet, afregnet og vurderet skadernes omfang og var ikke afskrækket……. ret meget 🙂

Slingle

Slingle

Slingle

Men skaderne skulle jo udbedres!
    Jeg har altid været fascineret af de store amerikanske motorcykler, især fordi deres skærme og tilbehør får dem til at se større ud end de er.
    Derfor måtte jeg jo reparere forskærmen, som noget af det første..
    Det afkappede stykker havde dog så mange skader at det ikke stod til at redde. Til min hjælp kom så Michael (Glaser31 her på THR) med en snude fra en repro forskærm. Tak min ven! 🙂
    Den havde en mildest talt elendig pasform mod det originale men presninger o. lign. var der dog og til stor hjælp.
    Jeg lavede derfor en buk i tyk MDF plade til at rette bulerne

slingle

slingle

slingle

slingle

Og dernæst kunne jeg begynde at tilpasse det stykke af repro skærmen der skulle erstatte det originale.
    Jeg måtte fjerne 10mm af begge sider for at bredden passede.
    Dernæst, for at få udseende af at være originalt, skar jeg skørterne af repro delen. De er nemlig one-piece.
    Jeg kunne så rette og montere skørterne fra original skærmen og opnå det resultat jeg var ude efter.

slingle

slingle

slingle

slingle

slingle

slingle

Lidt spartel og maling skulle der jo til…… jeg ville gerne have hele cyklen sort.

slingle

Grunder….

slingle

Sort silkemat…. der senere skulle poleres op med Slipoline 😉 Giver en fed finish, nærmest som en 50 år gammel blanksort.

slingle

slingle

Skærmen monteret og poleret. Nu med DeLuxe trim 🙂

slingle

slingle

Den blev jo til slut samlet og Fik alt sit trim på igen….. eller rettere….. mere trim 😉

slingle

slingle

Og på tur skulle jeg jo også, med lidt oppakning og militær taske. De gamle sadeltasker skal renoveres og kommer på igen, så snart tiden tillader.

slingle

Efter lidt prøvekørsler stod det klart at den var helt gal med karburatoren. De gamle Linkert’er har det med at blive løse i venturien og det trækker falsk luft udenom, der derved “snyder” føderøret for den rette hastighed og mængde af luft.
    Derfor måtte jeg have fat i Ghettoens evige redningsmand og knald dygtige håndværker, West, som fluks lavede en venturi i overstørrelse og endda med et ipresnings værktøj. DET er håndværk!

slingle

slingle

slingle

Svømmeren havde det heller ikke ret godt….. mildest talt, så den fik en ny og en justering/rensning.

slingle

Original vs “Rubber Ducky” svømmer

slingle

Vinteren 2016/2017 blev brugt på at hovedrenovere motor og gearkasse på den gamle UL og jeg fik købt nye cylindre til den.
    Jeg havde desværre problemer med støj fra knaster og dynamo/dynamo drev, så kørsel blev der ikke noget af i 2017 🙁 🙁
    Denne kommende vinter skal der dog rettes op på de sidste tilbageværende skavanker så jeg kan få en fuld sæson i 2018.

Men hvis vi lige hopper tilbage til Slingle og dens historie.
    Da jeg havde købt cyklen af Balling fik jeg hele historien at vide og uden at skulle trætte jer med detaljer, så er det dog sjovt at min Harley oprindeligt er solgt, ny, til politiet i Montevideo, Uruguay.
    Balling har opstøvet billeder fra politiet hvor det menes at “Slingle” er med… se engang her 🙂

slingle

slingle

Det er jo fedt at vide hvor motorcyklen har startet sit liv og at den siden de første ejere, har været hos en samler/opkøber i Texas og siden hos en forhandler i Køge.
    I Danmark har Slingle således kun haft 2 ejere/brugere inden jeg køber den.

Den sjoveste detalje kommer dog her:
    Min gamle WLC henter jeg på Amager. Den er helt nylavet og står sort i næsten et og alt. Derfor giver jeg den navnet “Sorte Slyngel” Passende på sådan en lille skiderik, haha! 🙂

En morgen, meget snart efter købet af min UL, sidder jeg og får en kop morgenkaffe på Enghave Kaffe…… sludrer lidt med indehaveren, Allan, som er den første danske ejer af Slingle.
    Han ønsker tillykke med cyklen og siger “men husk lige at den allerede har et navn, ikk'”
    “Øøøhh jooohh, hvad er det da” spørger jeg og får svaret “Slingle”….. eller egentlig Sorte Slyngel fortæller Allan, men det blev til Slingle.

Jeg tror det næppe og fortæller Allan om min egen WLC, Sorte Slyngel, og at det da letter sagen en hel del at jeg ikke skal bekymre mig om at huske et nyt navn 🙂 😀

• Dette emne blev ændret 11 måneder, 1 uge siden af Thomas Thomas.
    Lörs von loco
    Lörs von loco
    Participant

10 Thumbs Up 😉

Thomas
    Thomas
    Keymaster

Mange tak Loco 😀

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.