En Ford A cabriolets død

Hjem Fora Stockers En Ford A cabriolets død

Dette emne indeholder 3 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Lörs von loco Lörs von loco 5 år, 5 måneder siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #4025
    J.P.West
    J.P.West
    Deltager

    Vi skriver 1947. 2. verdens krig er slut og livet ser lyst ud for Godtfred. Han er 19 år gammel og 4. års lærling på Bukh i Kalundborg. Han har hænderne rigtigt skruet på, er arrangeret og flittig. En aften kommer værkføre Jørgensen og spørger, kan du køre til Frihavnen i morgen tidligt og tage en motor ud af en skonnert??

    Godtfred, og en lidt ældre svend, der hedder Andersen, kører afsted næste morgen klokken 5 i den gamle Ford, som trods det er en Cabriolet, fungere som værkstedsvogn. Den er godt læsset med værktøj under svigermors klappen og det går selvfølgelig som det ofte gør med den slags arbejde, det trækker ud og det bliver aften.

    På vej hjem falder Godtfred i søvn og kører ind i et træ oppe ved Hedehusene. Andersen er fløjet ud af passager døren og er bevidstløs, hans træsko er han røget ud af og de står stadig i bilen. Godtfred har krænget rattet ned om ratstammen, og fået skåret hagen op helt ind til tænderne af resterne fra forruden som stadig sidder i ruderammen.

    Godfred er klemt fast, da værktøjet omme bagfra har lagt sæderyggen ned. Motoren, er revet ud af rammen og ligger venstre for bilen. Tililende får Godfred ud, han må dog holde hånden for det store hul i hagen for kunne snakke.

    De bliver begge kørt på sygehuset. Andersen vågner op, han er kommet til skade med det ene knæ, fået hjernerystelse, og det ene øje har ændret indstilling, så der mangler noget af synsfeltet midt for, men han kommer sig ret hurtigt igen.

    Godtfred tager næste morgen toget til Kalundborg. Dog mener Værkføreren at han vist roligt kan tage en uges ferie.

    Andersen er for længst væk, det samme værkfører Jørgensen og Ford Aèn, som blev slæbt op til Bukh og købt af en spekulant for istandsættelse men endte med at blive skrottet.

    Historien her, har jeg fra hovedpersonen selv, Godtfred Vestergaard, grundlægger af Ingeniørfirma G. Vestergaard, eller i daglig tale bare Vestergaard, som i dag overtaget af 2 af sønnerne som beskæftiger ca. 250 mand i dag.

    Godtfred er i dag en aktiv ”ung” frisk gentleman på 86 år. Han roder med veteran traktorer og har en stor passion for Bukh – hvad ellers skulle man sige, og så rejser han rigtigt meget.

    Her i efteråret gennemgik han en bypass operation, men holdt alligevel jul på Island, og som han siger; man skal jo være god mod sig selv, så ham og hans rejse veninde tager lige 3 uger til Syd Amerika for at slappe af.

    Godtfred besøgte mig i dag på jobbet, hvor blækket på hans internationale kørekort knap var tørt, for køre bil skal man jo på sin ferie.

    ”At der ikke er noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget” siger Godtfred – for den stakkels Andersen, ja ham der blev smidt ud af Forden ved ulykken, han kunne godt li en lille en, men efter ulykken rørte han aldrig alkoholiske drikke igen.

    West

    Godtfred's første køretøj

    Den stakkels Ford A Cabriolet efter sammenstødet..

    • Dette emne blev ændret 3 år, 8 måneder siden af Thomas Thomas.
    • Dette emne blev ændret 3 år, 8 måneder siden af Thomas Thomas.
    #31561
    Thomas
    Thomas
    Keymaster

    Sikke en fantastisk historie!!!

    Man må sige at der ligger noget styrke gemt i gode gamle Godtfred :)

    Mange tak for delingen og de fine billeder!!

    #31565
    Lille Kim
    Lille Kim
    Moderator

    Super god fortælling. Dem kan vi kun få for lidt af. 

    Kim

    #31567
    Lörs von loco
    Lörs von loco
    Deltager

    10 Thumbs upCool

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.