Min 1949 Cadillac

Hjem Fora *FORUM ARKIV* Min 1949 Cadillac

Dette emne indeholder 6 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Dannerr Dannerr 6 år, 9 måneder siden.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Thomas
    Thomas
    Keymaster

Som de fleste brugere herinde ved, købte jeg i 2004 en 1949 Cadillac.

Bilen fandt jeg efter 3 års intens søgen og lidt hjælp fra en god ven i US, Jeff Maltby. Den dukkede op på den amerikanske Cadillac/LaSalle klubs online forum og jeg var så heldig at være den første som kontaktede sælger.

Sælger var en ældre fyr som desværre ikke var så stærk i internettets brug, så vores handel var flere gange ved at gå i vasken….. ikke mindst pga. bankernes træge samarbejdsform. Til sidst lykkedes det mig dog at overføre beløbet og heldigvis for det, da flere andre interesserede begyndte at ville give manden flere tusind $ over hans salgspris.

Fragten over Atlanten skulle være endnu en prøvelse for mig, som jo var ganske uerfaren i den slags. Det hele tog MEGET længere end ventet og lovet og bilen fik desværre lidt skader under pakning og surring, men det lykkedes da at få den til Danmark :)

Husker tydeligt at jeg var på arbejde en formiddag og min bror, Mark, var på vej til Jylland hvor han ser autotranporten med min El Paso Beige Cadillac Coupe på ryggen! De passerede simpelthen hinanden på Storebæltsbroen ;)

Vel hjemme skulle den jo ses an, inden vinterens arbejde kunne begynde……. dele skulle købes ind og ledningsnet skulle laves. Historien om bilen, fra sælger, er at den har stået stille i en garage siden 1973. Jeg syntes ved hjemkomsten at dette så troværdigt ud fordi hele ledningsnettet i motorrummet var forkullet….. ikke en stump isolering at se på nogen ledning!

Det blev besluttet at skifte det hele! Alle ledninger i bilen blev en god vens job, mens jeg skiftede olier i motor, gearkasse, bagtøj og styrehus.

Halvdelen af udstødningen blev også skiftet da det gamle system var knækket over bagtøjet.

Endelig blev det tid til at forsøge at få liv i den gamle syvsover…… ville den endnu engang komme til at lyde som en Cadillac?! 

Efter en hel aftens forsøg, skruen og afladning af flere batterier kunne den brave 6volt starter endelig vække den prægtige 331 motor til live…… først var vi meget stille men vi endte med at grine fordi en flok mus åbenbart havde bygget rede i bilens udstødning. Jeg havde jo ikke adskilt det hele men blot tilført noget nyt, så da bilen hoster igang er det med redemateriale og et sortiment af nødder, blæsende ud af enderøret :D

Anyway…… vi havde 5 fantastiske sæsoner på danske, svenske og tyske veje, Shasta og jeg! Til slut var det dog tydeligt at den prægtige vogn havde problemer med det meste af undervognen….. det var simpelthen slidt op og hun ville kun med store armbevægelser holde sig på vejen.

Jeg tog derfor en beslutning om at det var sidste sæson inden den helt store tur…….. for renovering af undervognen vel at mærke, for hendes vidunderlige patina….. den bliver ikke rørt!

Den beslutning……. det er pludselig 5 år siden!!? Tiden går stærkt og jeg kan nu dårligt huske hvor fin en vogn det er at rejse i, men denne vinter skal det være! 

Gearkassen er nu afleveret hos Christian Brems som ikke er helt fremmed for renovering af Hydramatic af disse årgange. Motoren skal jeg aflevere til renovering i starten af det nye år og så skal der ellers arbejdes videre på chassis og bunden af karossen. Jeg vil have sandblæst og malet chassiet, ikke for at lave det om til en show-stopper men for at fremtidssikre bilen en smule. 

Bunden af karossen står også som fabrikken og det californiske vejr har efterladt den, så en god afrensning, grunding og maling vil hjælpe her også.

Resten af projektet? Det vil jeg forsøge at vise jer her som det nu skrider frem…. 

Jeg glæder mig til at høre hende spinde igen!!

borntobewild
    borntobewild
    Deltager

Fedt Thomas. Glæder mig til at følge det videre forløb i projektet. Glemmer aldrig da Morten-Morten og jeg var ude og besøge jer på det gamle værksted til det første BBQ dæk sparkeri, og jeg kørte med i caddyen på vej der ind om morgenen. Det var fedt :) Det var i øvrigt også der, hvor Von Loco kom racene i regnen i ført regntøj i roadsteren.

hej Thomas…jeg så den video på nettet et sted, og synes det var fedt der fandtes folk som os i landet!

godt nytår til alle…

Thomas
    Thomas
    Keymaster

PALLE said:

hej Thomas…jeg så den video på nettet et sted, og synes det var fedt der fandtes folk som os i landet!

godt nytår til alle…

Godt Nytår Palle! 

Ja det var sjovt, da internettet begyndte at “forbinde” folk her i Danmark. Pludselig blev det synligt hvor mange der egentlig delte interesser ;)

Dannerr
    Dannerr
    Deltager

Vil også lige dele min Shasta-oplevelse. Smile

Af omveje (der involverede at jeg gik rundt med indsuget til en Judson kompressor til B18/20 i rygsækken efter at have fløjet for første gang i mit liv), var jeg endelig endt på en tømmerplads i Backamo (S), og efter en heftig, men hyggelig weekend, havde jeg nu udsigt til en hjemtur med træthed og tømmermænd. Som jeg husker det, havde jeg vist spurgt på forhånd og fået lovning på et lift hjem, og da søndag formiddagen oprandt, så jeg til min overraskelse, at jeg fik lov til at kravle ind ad passagerdøren i Shasta. Da jeg tidligere havde fået ture af klubkammerater i andre af GM’s produkter, var jeg lidt nervøs for kørekomforten – man bliver jo hurtigt forvent som Fordvognsejer. Med Forumsskipper bag rattet, en rødbrun Ford ladbil i bakspejlet og i håbet om at fange en løssluppen Ketilsøe inden færgen, sattes kursen mod Kongens Køuenhaun. Solen bagte mit tunge hoved i den Svenske sensommer, imens Shasta gled gennem det smukke landskab, og til min positive overraskelse var det en af de mest behagelige tømmermændsramte søndag eftermiddage til dato, hovedsageligt på grund af Shastas rolige vuggen. Efter et pitstop ved en fastfood restaurant af royal karakter, snakkede Thomas allerede dengang om, at han snart burde renovere undervognen, hvilket jeg virkede meget uforstående overfor- jeg syntes Shasta kørte som en drøm! Men da han begyndte at forklare om slør, styrespindler og slidte bøsninger, skal jeg indrømme, at min opmærksomhed gled tilbage til den naturlige rekonstituering af mine tømmermænd…

Vel hjemme begyndte jeg at tænke – kunne jeg se mig selv som Cadillacejer? De tanker er endt op i et af mine mottoer, som altså er startet med en køretur i Shasta: Når jeg engang bliver træt af at køre stærkt i en Ford – ja ja, så stærkt som en Ford nu kan køre! – vil jeg gerne til at køre langsomt i en Cadillac… Når renoveringen bliver færdig, kan Thomas altså både køre stærkt i en Ford og langsomt i en Cadillac – jeg under ham det, og takker for den inspirerende tur… 

Thomas
    Thomas
    Keymaster

Jamen velbekomme Dannerr og tak for både selskab på turen samt den fine beretning om turen i Shasta!

Som jeg plejer at sige til de som spørger, så kan jeg sagtens skille mig af med de ting jeg har når den tid kommer, men min Cadillac….. den skal nok trækkes ud af mine livløse kløer Wink

Dannerr
    Dannerr
    Deltager

Thomas said:

Jamen velbekomme Dannerr og tak for både selskab på turen samt den fine beretning om turen i Shasta!

Som jeg plejer at sige til de som spørger, så kan jeg sagtens skille mig af med de ting jeg har når den tid kommer, men min Cadillac….. den skal nok trækkes ud af mine livløse kløer Wink

Selskabet har nok været sparsomt – snorkeriet tilgengæld, det har nok haft proportioner! Wink

Forståeligt – jeg blev ihvertfald solgt på idéen om en custom Cadillac, især efter at den kære Palle gav mig lov at kravle ind i hans tagsænkede mørkerøde ved et besøg hos Chr.Brems… *indsæt her drømmende smiley!* Innocent
    Indtil videre nøjes jeg med Fordvogne, men måske en dag der bliver plads til at køre den Bredahlske “både og”-stil… Cool

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Forummet '*FORUM ARKIV*' er lukket for nye emner og svar.